Social everywhere? Goede afspraken maken goede werkomstandigheden
“Sharing is caring?” Jouw werknemers @ social media
Van snaps, over een whatsappje tot een foto toevoegen aan jouw instaverhaal… Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om jouw leven met de wereld te delen. De toekomst ziet er op vlak van sociale media niet bepaald saai uit, zeker indien er geen regels worden opgesteld … Verschillende van onze leden werden al geconfronteerd met ongepast gebruik van sociale media op de werkvloer.
Stel je voor….
- Eén van jouw werknemers neemt een foto van een product dat nog gelanceerd moet worden en plaatst dit op sociale media;
- Ondertussen deelt een andere werknemer met de wereld hoe jouw product gemaakt wordt, het bedrijfseigen recept inclusief;
- Terwijl nog een andere de discussie tussen een kwaliteitsverantwoordelijke en een laborante online gooit;
- Om nog maar te zwijgen van diegene die op de Facebookpagina, in naam van jouw bedrijf, uitvloog tegen een consument. Hierna wiste hij alle sporen van dit bericht…
Je kunt het jou al inbeelden welke impact dit soort uitingen op het imago van jouw bedrijf kan hebben.
3 tips!
Werk een duidelijke social media policy uit
Zet een multidisciplinaire werkgroep op poten, dit kan een mix zijn van HR, IT, legal, marketing, etc. Inspiratie voor wat er in de policy moet komen kun je opdoen in onze social media policy workshop. Meer info.
Crisiscommunicatie 2.0
In tijden van crisis kun je de vruchten plukken van jouw social media policy. Enerzijds zijn jouw werknemers zich bewust van wat ze mogen en niet mogen op de sociale media. Anderzijds kunnen zij jouw boodschap verder verspreiden. Werkgever en werknemer trekken in tijden van crisis verplicht aan hetzelfde zeil.
Food Security helpt haar leden door:
- Een social media policy workshop te organiseren. De eerste sessie was alvast een succes. De Franstalige sessie vindt plaats op 19/04 te Namen. Indien voldoende interesse organiseren wij een tweede Nederlandstalige sessie.
- Ons te omringen met experten die feedback kunnen geven op jullie policy en verbeterpunten kunnen aanbrengen.
- Bij concrete incidenten te adviseren rond de aanpak/reactie.
Leerpunten
Een consument reageert niet zoals verwacht, wat nu?
Wat doe je wanneer je wordt geconfronteerd met een onverwachte reactie? Hoe zorg je ervoor dat jouw consumentendienst voorbereid is op zo'n situatie?
Hoe bescherm je jouw bedrijf tegen online negatieve publiciteit?
In de digitale wereld kan één nieuwsartikel, tweet of recensie jouw reputatie maken of kraken. Neem de leiding over jullie online aanwezigheid zodat negatieve buzz of nepnieuw...
Hoe scoort jouw bedrijf op Food Defense?
Jouw woonplaats beveiligen is een evidentie, maar de beveiliging van de werkplaats komt minder spontaan. Dat bewijst onze praktijkervaring bij voedingsbedrijven.