Niet-conform staal, de vrees van elk voedingsbedrijf
Van worst case scenario naar ‘niks aan de hand’: zo moet het.
Het FAVV staat voor de deur om enkele stalen te nemen. Een paar weken later vallen de analyseresultaten in de bus: een vloeistof die in contact komt met de producten is niet-conform… Wat nu? Het overkwam één van onze leden.
Het bedrijf lanceerde meteen de tegenanalyse op de vloeistof. Verder wilden ze uitsluiten dat door het contact ook sporen op het voedingsproduct werden achtergelaten: ook afgewerkte producten werden naar een labo gestuurd ter analyse. Worst case scenario thinking bracht het team bij een risicoanalyse. Stel dat er sporen op het product te vinden zijn, vanaf welke drempel is er een risico voor de consument? Tegelijkertijd gaat de zoektocht naar de oorzaak van start. Na enkele dagen door te hebben gebracht in “crisismodus”, krijgen ze de melding dat de fout bij het labo lag. Er was namelijk geen sprake van een overschrijding. Het vele werk en enkele duizenden euro’s aan analyse waren wel voor één ding goed: het crisisteam heeft een prima oefening achter de rug.
3 tips!
Contacteer Food Security
24/7 zijn we bereikbaar op onze crisislijn. Aarzel niet om te bellen voor onafhankelijk advies of om beroep te doen op ons expertennetwerk voor oa een risicoanalyse. Zet ook steeds de basisgegevens van de crisis op mail naar contact@foodsecurity.com
Food Security helpt haar leden door:
- Contacten te onderhouden met een uitgebreid expertennetwerk in allerhande materies (risicoanalyse, misdrijven, communicatie, geneeskunde,…). Dit netwerk kan snel hulp bieden.
- Crisisteams te trainen via diverse opleidingen en simulatieoefeningen.
- Beschikbaar te zijn voor advies, gebaseerd op meer dan 30 jaar ervaring, in crisismanagement in de voedingsindustrie.
Leerpunten
Een consument reageert niet zoals verwacht, wat nu?
Wat doe je wanneer je wordt geconfronteerd met een onverwachte reactie? Hoe zorg je ervoor dat jouw consumentendienst voorbereid is op zo'n situatie?
Hoe bescherm je jouw bedrijf tegen online negatieve publiciteit?
In de digitale wereld kan één nieuwsartikel, tweet of recensie jouw reputatie maken of kraken. Neem de leiding over jullie online aanwezigheid zodat negatieve buzz of nepnieuw...
Hoe scoort jouw bedrijf op Food Defense?
Jouw woonplaats beveiligen is een evidentie, maar de beveiliging van de werkplaats komt minder spontaan. Dat bewijst onze praktijkervaring bij voedingsbedrijven.