Identiteits- en financiële fraude blijven slachtoffers maken!
Fraude: nog steeds dagelijkse kost?
Een bestaande retailer meldt via mail klant te willen worden. Een aantal checks worden uitgevoerd en het lijkt te kloppen. Een eerste bestelling wordt geplaatst en geleverd, maar de betaling blijft uit… Wat nu? Het overkwam meerdere van onze leden...
Het bedrijf probeert contact op te nemen met de contactpersoon die de bestelling plaatste, maar krijgt geen reactie meer. Via een ander kanaal probeert het bedrijf de retailer aan te spreken. Deze heeft echter nooit de bestelling geplaatst aangezien hun identiteit werd misbruikt. De goederen zijn weg en komen vermoedelijk in een parallel circuit terecht. Ze zullen nooit betaald worden: niet door de retailer, die slachtoffer is van ID-fraude en ook niet door de meeste verzekeringen. Een zware opdoffer voor heel wat bedrijven. Het is niet de eerste keer dat we hiervoor waarschuwen, maar de fraudeurs worden slimmer en het aantal pogingen stijgt beduidend. Gevolg, er vallen nog steeds slachtoffers.
3 tips!
Volg de sessie: ID & financiële fraude (27/04)
Tijdens deze workshop zullen we aan de hand van reële cases en in samenwerking met een expert (i-Force) de problematiek toelichten en tips en tricks meegeven om u beter te wapenen tegen deze vorm van fraude.
Gebruik de middelen die er zijn
De gegevens die gebruikt worden zijn ‘bijna echt’, maar schuilt hierachter ook een échte klant? Consulteren van open bronnen (via internet bvb) is een begin maar dat doen de fraudeurs ook. Je moet dus meer doen dan dat! Er bestaan ook databanken zoals van WIPO of i-Force* die informatie over fraudeurs en hun methodes verzamelen.
*Via Food Security krijgen leden in 2018 uitzonderlijk toegang tot deze databank. Meer info hierover tijdens de workshop van 27/04
Food Security helpt haar leden door:
- Evenementen te organiseren over diverse thema’s om de kennis van de bedrijven in allerhande domeinen te vergroten (fraude, social media policy, mediatraining,…).
- Opleidingen te geven om de awareness over de problematiek te vergroten bij de eerstelijnsmensen (receptie, boekhouding, verkoop…).
- Beschikbaar te zijn voor advies en te beschikken over experten in diverse domeinen die snel bijstand kunnen bieden.
Leerpunten
Een consument reageert niet zoals verwacht, wat nu?
Wat doe je wanneer je wordt geconfronteerd met een onverwachte reactie? Hoe zorg je ervoor dat jouw consumentendienst voorbereid is op zo'n situatie?
Hoe bescherm je jouw bedrijf tegen online negatieve publiciteit?
In de digitale wereld kan één nieuwsartikel, tweet of recensie jouw reputatie maken of kraken. Neem de leiding over jullie online aanwezigheid zodat negatieve buzz of nepnieuw...
Hoe scoort jouw bedrijf op Food Defense?
Jouw woonplaats beveiligen is een evidentie, maar de beveiliging van de werkplaats komt minder spontaan. Dat bewijst onze praktijkervaring bij voedingsbedrijven.