Het crisishandboek, een papieren tijger?
Van jouw crisishandboek een werkbare tool maken… Hoe doe je dat?
Nulrisico bestaat niet, dat weten we allemaal. Het is dan ook eerder de vraag ‘wanneer’ jouw bedrijf ooit geconfronteerd wordt met een crisis. De domeinen waarin de crisis kan voorkomen zijn zeer divers: product, sociaal, reputatie, IT, een ramp… Jouw reactievermogen en -snelheid om de impact van de crisis te beperken zal afhangen van de mate waarin je voorbereid bent op deze crisissituatie. Maar hoe doe je dat nu?
Als de crisis uitbreekt zijn de eerste momenten cruciaal. Een goed crisismanagement start bij de voorbereiding. Een belangrijke hoeksteen van het systeem is dan ook het crisishandboek. Als Food Security zien we heel wat crisis manuals: beperkt of omvangrijk, gedetailleerd of summier, een echte leidraad of eerder een papieren tijger…
Vaak voorkomende valkuilen zijn:
- Het ontbreken van goede checklists
- Onduidelijke rol- en taakverdeling
- Half ingevulde lijsten
- Geen duidelijke vergaderstructuur
- …
Dit kan zorgen voor bottlenecks bij bepaalde functies, chaos bij het vergaderen, ontbrekende rollen, dubbele taakuitvoering en nog veel meer. Wat is dan wel een goed crisishandboek?
3 Tips!
Maak een echte werktool van jouw crisishandboek
Om het handboek écht te gebruiken tijdens de crisis, moet het handig en praktisch zijn, niet te omvangrijk en duidelijk. Maak gebruik van goede checklists die als geheugensteun kunnen dienen voor de verschillende rollen.
Zorg voor duidelijke rollen en taken
Weten in welke rol je moet stappen en welke verantwoordelijkheden en taken hieraan vasthangen, zorgt ervoor dat je met kennis van zaken de crisis kan aanpakken.
Oefening baart kunst
Door regelmatig een simulatieoefening in te bouwen, toets je af of het crisishandboek werkbaar is in de praktijk. Bovendien leren de leden van het crisisteam hun rol kennen en de tools die ze kunnen helpen bij het beheer van de crisis.
Waarmee kunnen wij jullie helpen?
Crisishandboek template
Gebruik onze template om jouw crisishandboek op te maken of te verbeteren. Vraag hier de toegang tot onze tools aan.
Opleidingstraject op maat
Wij zorgen samen met jou voor een opleidingstraject op maat zowel voor het crisisteam als de andere medewerkers. Bekijk onze opleidingen op onze website.
Simulatieoefening
Zet de theorie om in de praktijk met een simulatieoefening. We stellen samen een scenario op, coachen jullie tijdens de oefening en bezorgen nadien een verslag met verbeterpunten. Een overzicht van onze testen vind je op onze website.
Leerpunten
Een consument reageert niet zoals verwacht, wat nu?
Wat doe je wanneer je wordt geconfronteerd met een onverwachte reactie? Hoe zorg je ervoor dat jouw consumentendienst voorbereid is op zo'n situatie?
Hoe bescherm je jouw bedrijf tegen online negatieve publiciteit?
In de digitale wereld kan één nieuwsartikel, tweet of recensie jouw reputatie maken of kraken. Neem de leiding over jullie online aanwezigheid zodat negatieve buzz of nepnieuw...
Hoe scoort jouw bedrijf op Food Defense?
Jouw woonplaats beveiligen is een evidentie, maar de beveiliging van de werkplaats komt minder spontaan. Dat bewijst onze praktijkervaring bij voedingsbedrijven.