Crisismanagement hoort in het DNA van jouw bedrijf
Crisisbewuste medewerkers maken het verschil!
Een nieuwe medewerker… een fijn vooruitzicht, maar tevens een leerproces: rondleiden, materiaal overhandigen, onderdompelen in de eigen bedrijfscultuur…. Hij/zij moet het reilen en zeilen van het bedrijf op alle domeinen ontdekken, ook crisismanagement hoort daarbij (cyber security, sociale media, pers, food defense). Hoe pak je dit aspect mee?
Een nieuwe start in een ongekend bedrijf met nieuwe procedures en mensen, het vergt veel tijd en energie van kersverse medewerkers. Los van de aspecten gelinkt aan hun functie, is het van belang hen ook onmiddellijk mee te nemen in de specifieke cultuur van het bedrijf. Daar hoort ook de crisismanagementcultuur bij:
- Weten nieuwe medewerkers dat zij niet met de pers mogen spreken? Weten ze bovendien wie de woordvoerder is en welke informatie ze moeten doorgeven?
- Wat moeten ze doen met een verdachte e-mail? Een verkeerde klik is immers snel gebeurd.
- Weten ze dat ze, wanneer ze op hun sociale media de link leggen naar jouw bedrijf, ze zich moeten houden aan bepaalde richtlijnen?
Heeft elke nieuwe werknemer de juiste reflex en zijn de procedures gekend? Hoe pak je dit aan?
3 tips!
Maak van crisismanagement een deel van jouw bedrijfs-DNA
Door ervoor te zorgen dat crisismanagement een inherent deel is van de bedrijfscultuur probeer je incidenten te beperken en de impact van crisissen te limiteren. Dit begint op de eerste werkdag en is verweven met de andere bedrijfsaspecten op diverse domeinen.
Food Security helpt haar leden door:
Een incident awareness sessie op maat te geven aan alle (nieuwe) medewerkers. Met actuele voorbeelden en een interactieve oefening proberen we de werknemers enerzijds incidentbewustzijn en anderzijds de procedures bij te brengen.
Op 23/03 een workshop ‘social media policy’ te organiseren. Tijdens deze workshop bespreken we het gebruik van sociale media op en naast de werkvloer. Wat moet juridisch gezien opgenomen worden? Hoe rol je dit uit?
Een sessie cyber security aan te bieden aan alle medewerkers die een professioneel e-mailadres hebben. Tijdens deze interactieve sessie bespreken we het herkennen van en de omgang met smishing, vishing, phishing, social engineering en factuurfraude. Verder komt ook de paswoordhygiëne, omgang met sociale media en data breach aan bod.
Meer informatie
Een sessie te geven aan de eerstelijnscontacten (receptie, consumentendienst, bewaking, etc.). Hoe moeten ze omgaan met gevoelige situaties (oproep van een journalist/consument/klant, verdachte brief/oproep/handeling/e-mail) en welke procedures moeten ze volgen?
Leerpunten
Een consument reageert niet zoals verwacht, wat nu?
Wat doe je wanneer je wordt geconfronteerd met een onverwachte reactie? Hoe zorg je ervoor dat jouw consumentendienst voorbereid is op zo'n situatie?
Hoe bescherm je jouw bedrijf tegen online negatieve publiciteit?
In de digitale wereld kan één nieuwsartikel, tweet of recensie jouw reputatie maken of kraken. Neem de leiding over jullie online aanwezigheid zodat negatieve buzz of nepnieuw...
Hoe scoort jouw bedrijf op Food Defense?
Jouw woonplaats beveiligen is een evidentie, maar de beveiliging van de werkplaats komt minder spontaan. Dat bewijst onze praktijkervaring bij voedingsbedrijven.