Ben jij al mee met de nieuwe “klokkenluiders-wetgeving”?
Waarom heb jij een intern meldpunt nodig?
Sinds 16 februari 2023 moeten grote bedrijven (met meer dan 250 werknemers) een intern meldpunt aanbieden. Voor kleinere bedrijven (tot 49 werknemers) wordt dit verplicht vanaf 17 december 2023.* Hier kunnen allerlei betrokkenen, zoals medewerkers, contractoren, bezoekers, ex-werknemers, studenten (vermoedens van) overtredingen melden. Deze kunnen variëren van fraude, volksgezondheid, productveiligheid, GDPR tot consumentenbescherming.
Het Nederlandse "Huis voor Klokkenluiders" merkt op dat meldingen vaak betrekking hebben op sociale onveiligheid -zoals een angstcultuur of grensoverschrijdend gedrag- en fraude**. De nieuwe wetgeving beschermt klokkenluiders beter, en bedrijven kunnen hier niet omheen.
Denk aan deze situaties:
- Op een bedrijfsfeest vloeit de alcohol rijkelijk. Een leidinggevende gedraagt zich ongepast tegenover een medewerker. Deze wil het incident melden...
- Een medewerker merkt dat voedselveiligheidsregels niet correct worden nageleefd en wil dit aankaarten...
Sommige van onze leden hebben dit meegemaakt. De betrokken medewerkers belden het "Centraal meldpunt" van Food Security. Hoe kunnen jouw medewerkers zulke informatie doorgeven? Zorg ervoor dat ze op een discrete manier overtredingen kunnen melden. Hoe pak je dit praktisch aan?
Wat kunnen we leren uit deze incidenten?
Waarmee kunnen wij jullie helpen?
Activeer het centraal meldpunt (inbegrepen in het lidmaatschap)
Als Food Security-lid kun je gebruikmaken van onze "Centraal meldpunt"-dienst, die bij je lidmaatschap is inbegrepen. Wij luisteren en beoordelen de situatie, waarna we het management inschakelen om de juiste opvolging te garanderen. Je hoeft deze alleen te activeren door contact met ons op te nemen. Zo voldoe je meteen aan de nieuwe wetgeving.
Bronnen:
**Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. (2023, 14 maart).
Jaarverslag 2022 Huis voor Klokkenluiders. Jaarverslag | Huisvoorklokkenluiders. https://www.huisvoorklokkenluiders.nl/Publicaties/jaarverslagen/2023/03/15/jaarverslag-2022-huis-voor-klokkenluiders
*Weldra bescherming voor klokkenluiders. (z.d.). Securex. https://www.securex.be/nl/lex4...
Leerpunten
Een consument reageert niet zoals verwacht, wat nu?
Wat doe je wanneer je wordt geconfronteerd met een onverwachte reactie? Hoe zorg je ervoor dat jouw consumentendienst voorbereid is op zo'n situatie?
Hoe bescherm je jouw bedrijf tegen online negatieve publiciteit?
In de digitale wereld kan één nieuwsartikel, tweet of recensie jouw reputatie maken of kraken. Neem de leiding over jullie online aanwezigheid zodat negatieve buzz of nepnieuw...
Hoe scoort jouw bedrijf op Food Defense?
Jouw woonplaats beveiligen is een evidentie, maar de beveiliging van de werkplaats komt minder spontaan. Dat bewijst onze praktijkervaring bij voedingsbedrijven.