“Klik hier en win een etentje twv €100!” Trap jij erin?
Oktober, cyber security month
Enkele acties om de medewerkers alert te maken
Weinig bedrijven zijn bestand tegen een hacking. Naast de operationele kost (business continuity, cybercrime bijstand, vernieuwen hard- en software, technische werkloosheid medewerkers) is er ook een grote reputatiekost (verlies klantenvertrouwen, afschrikken nieuwe klanten, GDPR data breach). Steeds meer werknemers weten ondertussen wat phishing is en kunnen valse berichten herkennen. Nochtans klikken nog te veel mensen op links in valse berichten en raken ze daardoor bv. besmet door een virus. Vaak is men gewoon te snel. Een klik is gauw gebeurd. Als de phishing-pogingen dan ook nog eens beter en geloofwaardiger worden dankzij een maandenlange voorbereiding met behulp van de sociale media, dan heb je heel alerte werknemers nodig die zich niet om de tuin laten leiden. Als bedrijf kan je dus maar beter jouw risico verkleinen door de medewerkers op te leiden.
3 tips!
Relax en denk 2 keer na voor je op een link klikt
Phishing is op dit ogenblik nog steeds de belangrijkste toegangspoort voor kwaadwilligen tot gegevens, accounts en systemen. Hoe goed providers of bedrijven phishing ook proberen te stoppen, er belanden nog steeds phishingberichten in de inbox van vele gebruikers. Hebben jouw werknemers de reflex om 2 keer na te denken voordat ze op een link klikken of een bijlage openen? Creëer awareness in jouw bedrijf door jouw werknemers te trainen en te testen.
Opgelet met sociale media
LinkedIn en Facebook zijn voor de hacker een onuitputtelijke bron aan informatie. Daarom is het belangrijk dat jouw werknemers de juiste veiligheidsparameters instellen op hun sociale mediaprofiel. Zo hebben derden geen toegang tot informatie/foto’s. Verder moeten ze zich bewust zijn van de ‘gevaren’ van het internet. Cybercriminelen proberen namelijk op verschillende manieren informatie te bekomen.
Meld verdachte e-mails
In 2018 ontving Safeonweb maar liefst 648.522 mails op verdacht@safeonweb.be. De doorgestuurde mails werden automatisch gescand door software. Zo konden ze gemiddeld 4 frauduleuze websites per dag laten blokkeren. In totaal werden in 2018 op die manier bijna 1500 websites geblokkeerd.
Food Security helpt haar leden door:
Een sessie Cyber Security aan jouw medewerkers te geven. Deze sessie heeft als doel jouw medewerkers bewust te maken van de gevaren die gepaard gaan met het openen van mails en sms'en, het gebruiken van sociale media en het instellen van een paswoord. Vervolgens is de juiste reflex bij het ontvangen van een verdachte mail of telefoon cruciaal.
Deel uit te maken van de Cyber Security Coalition en mee te werken aan de nationale campagne van het Centre for Cyber Security Belgium. Klik hieronder om materialen (posters, filmpjes, etc.) te downloaden en gebruik deze in jouw bedrijf tijdens de Cyber Security Month.
Tools te ontwikkelen waarmee je awareness kan creëren in jouw bedrijf. Enerzijds hebben we in samenwerking met I-Force een poster ontwikkeld waarmee je phishing e-mails kunt herkennen.
Anderzijds hebben we een stappenplan gemaakt waarmee je cyber awareness kunt creëren in jouw bedrijf deze maand.
interessante events voor jullie te selecteren. Op de Cyber Security Convention op 16/10/19 is er een KMO-track voor het management. Men zal belichten hoe je een cyber security strategie op poten zet, hoe je jouw werknemers cyberveilig maakt en hoe je jouw bedrijf op een cyberincident kan voorbereiden.
Leerpunten
Een consument reageert niet zoals verwacht, wat nu?
Wat doe je wanneer je wordt geconfronteerd met een onverwachte reactie? Hoe zorg je ervoor dat jouw consumentendienst voorbereid is op zo'n situatie?
Hoe bescherm je jouw bedrijf tegen online negatieve publiciteit?
In de digitale wereld kan één nieuwsartikel, tweet of recensie jouw reputatie maken of kraken. Neem de leiding over jullie online aanwezigheid zodat negatieve buzz of nepnieuw...
Hoe scoort jouw bedrijf op Food Defense?
Jouw woonplaats beveiligen is een evidentie, maar de beveiliging van de werkplaats komt minder spontaan. Dat bewijst onze praktijkervaring bij voedingsbedrijven.