De woordvoerder voor de leeuwen
Spreken is goud
Kan je in tijden van crisis de pers dusdanig te woord staan dat je het vertrouwen van je klanten blijft behouden? Een paar jaar geleden werden een aantal kinderen ziek na het drinken van een drankje op hun kampplaats. De aangewezen schuldige? De fabrikant. De media sprong uiteraard op het verhaal en pakte uit met een kind dat ziek in het ziekenhuis lag. Hoe heeft het bedrijf, dat waarschijnlijk nog nooit iets van deze aard of omvang had meegemaakt, de pers te woord gestaan?
Hoe pakte het bedrijf in kwestie dit aan?
Voor de leeuwen gegooid, als boeman afgeschilderd, wachtte de zaakvoerder van het bedrijf een moeilijke taak. Toch wist hij de pers te overtuigen. De zaakvoerder toonde duidelijk dat hij er enorm mee inzat. Hij communiceerde zeer transparant. Verder kwam ook de samenwerking met de autoriteiten ter sprake. Wat we zagen was een oprechte, bezorgde, daadkrachtige man die de harten van de mensen in de huiskamer veroverde. Dit resulteerde uiteindelijk in een positieve berichtgeving in de pers en in de blijvende steun van zijn klanten. Maar niet iedereen heeft het in zich om dit op een natuurlijke manier tot een goed einde te brengen. Je hebt altijd natuurtalenten, maar in veel gevallen is de voorbereiding goud waard.
3 tips!
Communiceer!
Als alle ogen op jou gericht zijn, heeft het geen zin om jou te verstoppen. In een ideaal scenario communiceer je proactief naar de media. Soms moet je, zoals in dit geval, reactief communiceren. Wees daarom steeds bereikbaar en bereid om een interview te geven. Als bedrijf beheers je best de communicatiestromen. Je wilt het go-to punt zijn voor meer informatie. Anders zoeken de journalisten andere bronnen (werknemers, buren, ex-werknemers, vakbond, etc.).
Empathie maakt of kraakt
Toon dat je mens bent en niet het zoveelste corporate interview aan het geven bent. Toon medeleven met de slachtoffers (consument, buren, klanten, medewerkers, etc.) en wees oprecht. Als het publiek jou als 'mens' ervaart, zullen ze inzien dat missen menselijk is. Verder zal het milder zijn met jouw bedrijf indien er op een empathische manier gecommuniceerd wordt. Een mediatraining kan hierbij helpen.
Investeer in goede mediarelaties
Communiceer niet enkel in tijden van crisis maar ook in tijden van rust. Doe aan PR en deel nieuwswaardige verhalen of feiten. Zo leer je gaandeweg de journalisten kennen en ben je veerkrachtiger in tijden van crisis. Jouw bedrijfsnaam circuleert niet alleen op het internet in verband met crisissen maar positieve verhalen kunnen opnieuw de bovenhand nemen.
Food Security helpt haar leden door:
- Een mediatraining te organiseren. Vanaf 3 personen kunnen we een mediatraining in-house organiseren. Geen 3 personen te trainen? Geen nood, we organiseren ook een open mediatraining. Op 19/11 te Aalst in het Nederlands en op 21/11 te Vilvoorde in het Frans. Leden betalen €400, niet-leden €600. Nog enkele plekken beschikbaar, snel zijn is de boodschap.
- Een interventie te doen tijdens een simulatie-oefening met een échte journalist. Onder het motto ‘oefening baart kunst’, kunnen we tijdens een simulatie-oefening de woordvoerder of de back-up het vuur aan de schenen leggen.
- Een crisiscommunicatiecopywriter in haar netwerk op te nemen. De copywriter helpt bij het uitschrijven van de kernboodschap, het persbericht of de vragen en antwoorden.
Leerpunten
Een consument reageert niet zoals verwacht, wat nu?
Wat doe je wanneer je wordt geconfronteerd met een onverwachte reactie? Hoe zorg je ervoor dat jouw consumentendienst voorbereid is op zo'n situatie?
Hoe bescherm je jouw bedrijf tegen online negatieve publiciteit?
In de digitale wereld kan één nieuwsartikel, tweet of recensie jouw reputatie maken of kraken. Neem de leiding over jullie online aanwezigheid zodat negatieve buzz of nepnieuw...
Hoe scoort jouw bedrijf op Food Defense?
Jouw woonplaats beveiligen is een evidentie, maar de beveiliging van de werkplaats komt minder spontaan. Dat bewijst onze praktijkervaring bij voedingsbedrijven.